Łukasz Murawski

Drastyczne sceny, które wspierają nałóg.

Palenie wciąż jest jednym z największych zagrożeń dla naszego zdrowia. Szacuje się, że w XX wieku około 100 milionów ludzi zmarło przedwcześnie z powodu palenia. Głównie byli to mieszkańcy bogatych krajów.

Aktualnie zagrożenie związane z paleniem przenosi się z krajów o wysokim dochodzie do krajów o niskim lub średnim dochodzie. Według niektórych szacunków w XXI wieku aż miliard ludzi może umrzeć z powodu palenia tytoniu.

Według badania Global Burden of Disease w 2017 roku ponad 8 milionów ludzi zmarło przedwcześnie w wyniku palenia. W skali globalnej palenie papierosów jest przyczyną 15% zgonów.

Umrzesz Ty lub Twoi bliscy. Twoje dziecko będzie palaczem. Ciężko zachorujesz. Takie komunikaty wraz z przerażającymi wizualizacjami znajdują się na paczkach papierosów. Miały być je ze sposób walki z nałogiem. Statystyki jednak pokazują, że palenia wciąż ma się dobrze.

Dlaczego te okropne zdjęcia i komunikaty, które spotykasz na opakowaniach papierosów, nie działają?

Odpowiedzi dostarcza neuromarketing i badanie, które przeprowadził Martin Lindstrom z wykorzystaniem fMRI (functional Magnetic Resonance Imaging). fMRI śledzi przepływ utlenowanej krwi przez mózg, a jego wskazania są dokładne co do milimetra. Badanie objęło 2081 osób z Ameryki, Anglii, Niemiec, Japonii i Chin.

Badane osoby wypełniały kwestionariusz, który zawierał takie pytania, jak;

  • Czy robią na tobie wrażenie ostrzeżenia umieszczone na paczkach papierosów?
  • Czy dzięki nim palisz mniej?

Pomimo odpowiedzi twierdzących, czyli TAK, mózg badanych mówił coś zupełnie innego.

Okazało się, że zarówno te mniej, jak i te bardziej drastyczne zdjęcia i komunikaty wyświetlanie osobie badanej stymulowały część mózgu palacza, nazywaną NUCLEUS ACCUMBENS, znaną też jako OŚRODEK PRZYJEMNOŚCI.

To obszar, który jest złożony z wyspecjalizowanych neuronów, które „świecą się”, gdy organizm czegoś pragnie (np. alkoholu, sexu, hazardu). Nucleus Accumbens nigdy też nie jest nienasycony i potrzebuje coraz większych dawek, aby zaspokoić swoje potrzeby.

Badanie wykazały, że nie tylko napisy i ilustracje nie zniechęcały do palenia, ale przez aktywowania jądra półleżącego wręcz do tego zachęcały.

Okropne obrazy wspierają ten okropny i zagrażający życiu nałóg. Ciekawe jest to, że pomimo badań nadal podejmuje się próby walki z uzależnieniem poprzez pokazywania scen śmierci i poważnych chorób.

Udostępnij

Tagi:

Może Cię też zainteresować

Jak stworzyć markę, która zapada w pamięć? Jak stać się marką? Tego dowiesz się podczas dwudniowego kursu, który skupia się na specyficznych wyzwaniach i możliwościach, jakie napotykają osoby prowadzące własną działalność.
Nie pamiętam kiedy dokładnie, ale zapewne było to na początku 2020 roku, gdy zacząłem marzyć o tym, że kiedyś ściągnę do Polski najlepszych światowych ekspertów w dziedzinie brandingu.
Łukasz Murawski

Łukasz Murawski

doradca, wykładowca, autor, ekspert Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku i Gdyni

Podobał Ci się ten tekst? Chcesz być na bieżąco z tym, co publikuję?
Zapisz się do newslettera lub dołącz do mnie na LinkedIn

Łukasz Murawski

Łukasz Murawski

doradca, wykładowca, autor, ekspert Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku i Gdyni

Podobał Ci się ten tekst? Chcesz być na bieżąco z tym, co publikuję?
Zapisz się do newslettera lub dołącz do mnie na LinkedIn

Ostatnie wpisy

Cześć, nazywam się Łukasz Murawski i na co dzień pomagam firmom odróżnić się od konkurencji. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zapiszesz się do newslettera, dzięki któremu będę mógł informować Cię o nowych wpisach na blogu, wywiadach, filmach oraz dzielić się z Tobą wiedzą.

Najnowsze

Jak stworzyć markę, która zapada w pamięć? Jak stać się marką? Tego dowiesz się podczas dwudniowego kursu, który skupia się na specyficznych wyzwaniach i możliwościach, jakie napotykają osoby prowadzące własną działalność.
Nie pamiętam kiedy dokładnie, ale zapewne było to na początku 2020 roku, gdy zacząłem marzyć o tym, że kiedyś ściągnę do Polski najlepszych światowych ekspertów w dziedzinie brandingu.
W rozmowie wezmę udział: Agata i Wojtek Sawiccy „Life on Wheelz”, Katarzyna Kuca Równik Praw, Maja Tomczak Boeing, prowadzenie Łukasz Murawski
Scroll to Top