„Pozycjonowanie marki jest matką marketingu. To pierwsze i najważniejsze »P«. Nadaje kierunek wszystkiemu, co robimy, mówimy, i temu, jak się reklamujemy. Napędza sprzedaż i kształtuje sposób jej prowadzenia”
– o tworzeniu marki, opracowywaniu skutecznej strategii pozycjonowania konkurencyjnego, największych błędach marketingowych i głupim marketingu opowiedział mi Richard D. Czerniawski, założyciel firmy Brand Development Network International, który ma 50-letnie doświadczenie w marketingu.
Richard D. Czerniawski
Ma 50 lat doświadczenia w marketingu. Jest założycielem Brand Development Network International, Inc. Doradza firmom na całym świecie. Piastował praktycznie każde stanowisko marketingowe – od brand assistanta, przez brand managera, chief marketing officera, aż po general managera. Pracował dla takich firm jak Procter & Gamble, Johnson & Johnson i Coca-Cola Company. Jest autorem książki „Avoiding Critical Marketing Errors: How to Go from Dumb to Smart Marketing” oraz współautorem publikacji: „Creating Brand Loyalty: The Management of Power Positioning and Really Great Advertising” i „Competitive Positioning: Best Practices for Creating Brand Loyalty”.
Napisał setki artykułów z dziedziny marketingu, które publikuje na blogach „DISPATCHES – Insights from the Marketing Front” oraz „Marketing Matters”. Prowadził zajęcia w ramach programów MBA w Mendoza College of Business, Medill School of Journalism, Media, Integrated Marketing Communications, DePaul University, Lake Forest College i Thunderbird School of Global Management.
Łukasz Murawski: Masz pół wieku doświadczenia w marketingu. Kiedy rozpoczęła się Twoja kariera i czym się zajmowałeś?
Richard D. Czerniawski: Moja kariera rozpoczęła się w 1972 r. w firmie Procter & Gamble. Trafiłem tam zaraz po ukończeniu służby wojskowej jako pilot i oficer marynarki wojennej USA oraz po zdobyciu tytułu MBA na University of West Florida. Następnie dołączyłem do zespołu Johnson & Johnson, a potem do Richardson-Vicks (obecnie należącego do P&G). Później była Coca-Cola USA, gdzie pełniłem funkcję dyrektora marketingu i zarządzałem wszystkimi markami napojów w Stanach Zjednoczonych. Obecnie w założonej przez siebie firmie Brand Development Network International doradzam w zakresie marketingu i marki podmiotom z listy Fortune 100.
W swojej karierze miałem szczęście piastować praktycznie każde stanowisko marketingowe: od brand assistanta, przez chief marketing officera, general managera, aż po board directora. W ciągu tych 50 lat przyszło mi też zarządzać każdą sytuacją marketingową, w tym tworzeniem marki, wprowadzaniem nowych produktów na rynek, a nawet ich wycofywaniem z wielu sektorów i kategorii jednocześnie oraz przejmowaniem firm.
Cały wywiad dostępny jest na stronie magazynu Marketer+
Przeczytaj wszystkie moje wywiady na stronie https://marketerplus.pl/autor/lukasz-murawski/