„Marki, które odnoszą globalne sukcesy, dostrzegły, że znacznie bardziej niż mocne strony liczą się różnice. Gdy będziesz usiłował prześcignąć kogoś w obszarach, w których ten jest dobry, możesz wpaść w wir prób bycia lepszym. Natomiast kiedy skupisz się na różnicach, znajdziesz sposoby na wybicie się spośród konkurencji”
– o wyzwalaczach fascynacji kształtujących to, w jaki sposób widzi nas świat, oraz o tym, co sprawia, że możemy być lepsi od konkurentów, rozmawiam z Sally Hogshead, ekspertką brandingu oraz twórczynią Systemu Fascynacji: narzędzia, z którego skorzystało już ponad 1 mln osób na całym świecie.
Sally Hogshead
Absolwentka Duke University, która tuż po skończeniu studiów znalazła się w elicie środowiska reklamowego, gdzie tworzyła spoty telewizyjne dla takich marek jak Nike czy Coca-Cola. W wieku 24 lat była najczęściej nagradzanym copywriterem w USA. Swoją pierwszą agencję reklamową w Los Angeles otworzyła, kiedy miała 27 lat. Trzy lata później jej praca zawisła w Smithsonian National Museum of American History. Prasa opisywała ją jako „odważną” i „super na czasie”, „supergwiazdę” i „siłę natury”, która „zmieniła oblicze reklamy w Ameryce Północnej”. Jest autorką bestsellerów „New York Timesa”, w których pisze o tym, dlaczego pozostajemy pod wrażeniem niektórych osób i marek. Dwukrotnie została uznana za światowego guru marki (#1 Global Brand Guru) i często pojawia się w porannym programie „Today” telewizji NBC. Stworzyła test Fascinate® będący pierwszym narzędziem do pomiaru marki osobistej, wskazującym najbardziej fascynujące i imponujące cechy osoby. Z rozwiązania skorzystało dotychczas ponad 1 mln profesjonalistów, w tym liderzy takich firm jak Facebook, Porsche, NASA i Twitter. Jest jednym z zaledwie 189 żyjących profesjonalnych mówców, którzy zostali wprowadzeni do Speaker Hall of Fame.
„Inne jest lepsze od lepszego” (different is better than better) – co rozumiesz przez to stwierdzenie?
Dorastamy z wiarą w pewien mit, który mówi: „Pracuj ciężko, żeby być lepszym” – niż inni uczniowie w Twojej klasie, niż ktokolwiek inny. W życiu zawodowym bądź lepszy niż konkurencja, bo tylko tak możesz być najlepszy. Prawda jest jednak taka, że Twoja przewaga konkurencyjna nie sprawia, że stopniowo stajesz się lepszy od innych. Kiedy stawiasz sobie wyzwanie bycia lepszym od konkurencji, powoduje to, że jesteś przykuty do tego samego sposobu pracy co ona. Bycie lepszym jest tymczasowe. To niewielka przewaga, którą w ciągu milisekundy może obalić ktoś, kto np. ma więcej fanów, oferuje niższą cenę lub działa w dogodniejszej lokalizacji.
Dobra wiadomość jest taka, że wciąż możesz konkurować z innymi i być najlepszy, jeśli tylko wykorzystasz swoje naturalne cechy osobowości – te, które czynią Cię wyjątkowym – do przyciągnięcia uwagi, jakiej potrzebujesz, aby odnieść sukces. Jeżeli potrafisz rozpoznać przewagę wynikającą z Twojego charakteru i ją wykorzystać, nie tylko osiągniesz to, co najlepsze, lecz także staniesz się najlepszą wersją siebie.
Tak głęboko wierzę w to podejście, że niedługo wydam swoją nową książkę „Different is Better than Better”. Nie będzie ona podobna do żadnej z tych, które do tej pory opublikowałam (sama stosuję się do swojej rady!), ale pełna różnego rodzaju przykładów i taktyk, które pomogą zrozumieć tytułową koncepcję oraz wdrożyć ją w życiu zawodowym i prywatnym.
Cały wywiad dostępny na stronie magazynu Marketer+
Przeczytaj wszystkie moje wywiady na stronie https://marketerplus.pl/autor/lukasz-murawski/