„Przywództwo kategorii jest najlepszą pozycją, jaką może zajmować firma. Jeśli Twoja marka nie jest liderem, nie możesz wygrać dzięki dawaniu klientom tego, czego chcą, ponieważ lider już im to daje. W związku z tym musisz być inny”
– o zasadach pozycjonowania, o tym, jak znaleźć „otwartą dziurę” w umyśle potencjalnego klienta i „słowo gwóźdź” dla marki oraz o wskazówkach dla polskich firm, które chcą odnieść sukces na globalnym rynku, rozmawiamy z Laurą Ries, ekspertką w dziedzinie brandingu, autorką bestsellerowych książek oraz osobowością telewizyjną.
Laura Ries
Rozpoznawalna na całym świecie ekspertka w dziedzinie brandingu, autorka bestsellerów oraz osobowość telewizyjna. W 1994 r. dołączyła do firmy konsultingowej jej ojca Ala – Ries. Doradzała w zakresie brandingu i strategii marketingowej m.in. firmom Disney, Ford, Frito-Lay, Samsung czy Unilever. Napisała książki: „Wizualny młotek. Jak wbić do głowy przekaz marki dzięki emocjonalnej sile obrazu” („Visual Hammer: Nail Your Brand Into the Mind with the Emotional Power of a Visual”) i „Battlecry: Winning the Battle for the Mind with a Slogan That Kills”. Pojawia się w roli analityka marketingowego w stacjach telewizyjnych Fox News, Fox Business, CNBC i CNN.
Książka „Positioning: The Battle for Your Mind” (Pozycjonowanie: Bitwa o twój umysł) Twojego ojca Ala Riesa i Jacka Trouta została opublikowana w 1980 r. Czy wiedza w niej zawarta jest aktualna i potrzebna?
Tak. Dzięki tej książce słowo „pozycjonowanie” stało się sławne, niestety zasady pozycjonowania – nie. Prawie każda firma mówi o pozycjonowaniu swoich produktów i usług, ale niewiele z nich faktycznie kieruje się ideami zawartymi w książce.
To może spróbujemy to zmienić. Jakie są zasady pozycjonowania?
Poniżej kilka z nich:
- Wygrywasz w umyśle klienta, a nie na rynku.
- Najlepszym sposobem na wejście do umysłu klienta jest zakorzenienie w nim słowa, które definiuje Twoją firmę.
- Prawie każda marka musi zawęzić swój cel i na nim się skoncentrować.
- Wygrywasz dzięki byciu innym, a nie lepszym.
- Nowa kategoria wymaga nowej marki.
- Firmy powinny być zorientowane na konkurencję, a nie na klienta.
- W dłuższej perspektywie każda kategoria zostanie zdominowana przez dwie marki.
Wywiad dostępny na stronie magazynu Marketer+
Przeczytaj wszystkie moje wywiady na stronie https://marketerplus.pl/autor/lukasz-murawski/