Łukasz Murawski

Drastyczne sceny, które wspierają nałóg.

Palenie wciąż jest jednym z największych zagrożeń dla naszego zdrowia. Szacuje się, że w XX wieku około 100 milionów ludzi zmarło przedwcześnie z powodu palenia. Głównie byli to mieszkańcy bogatych krajów.

Aktualnie zagrożenie związane z paleniem przenosi się z krajów o wysokim dochodzie do krajów o niskim lub średnim dochodzie. Według niektórych szacunków w XXI wieku aż miliard ludzi może umrzeć z powodu palenia tytoniu.

Według badania Global Burden of Disease w 2017 roku ponad 8 milionów ludzi zmarło przedwcześnie w wyniku palenia. W skali globalnej palenie papierosów jest przyczyną 15% zgonów.

Umrzesz Ty lub Twoi bliscy. Twoje dziecko będzie palaczem. Ciężko zachorujesz. Takie komunikaty wraz z przerażającymi wizualizacjami znajdują się na paczkach papierosów. Miały być je ze sposób walki z nałogiem. Statystyki jednak pokazują, że palenia wciąż ma się dobrze.

Dlaczego te okropne zdjęcia i komunikaty, które spotykasz na opakowaniach papierosów, nie działają?

Odpowiedzi dostarcza neuromarketing i badanie, które przeprowadził Martin Lindstrom z wykorzystaniem fMRI (functional Magnetic Resonance Imaging). fMRI śledzi przepływ utlenowanej krwi przez mózg, a jego wskazania są dokładne co do milimetra. Badanie objęło 2081 osób z Ameryki, Anglii, Niemiec, Japonii i Chin.

Badane osoby wypełniały kwestionariusz, który zawierał takie pytania, jak;

  • Czy robią na tobie wrażenie ostrzeżenia umieszczone na paczkach papierosów?
  • Czy dzięki nim palisz mniej?

Pomimo odpowiedzi twierdzących, czyli TAK, mózg badanych mówił coś zupełnie innego.

Okazało się, że zarówno te mniej, jak i te bardziej drastyczne zdjęcia i komunikaty wyświetlanie osobie badanej stymulowały część mózgu palacza, nazywaną NUCLEUS ACCUMBENS, znaną też jako OŚRODEK PRZYJEMNOŚCI.

To obszar, który jest złożony z wyspecjalizowanych neuronów, które „świecą się”, gdy organizm czegoś pragnie (np. alkoholu, sexu, hazardu). Nucleus Accumbens nigdy też nie jest nienasycony i potrzebuje coraz większych dawek, aby zaspokoić swoje potrzeby.

Badanie wykazały, że nie tylko napisy i ilustracje nie zniechęcały do palenia, ale przez aktywowania jądra półleżącego wręcz do tego zachęcały.

Okropne obrazy wspierają ten okropny i zagrażający życiu nałóg. Ciekawe jest to, że pomimo badań nadal podejmuje się próby walki z uzależnieniem poprzez pokazywania scen śmierci i poważnych chorób.

Udostępnij

Tagi:

Może Cię też zainteresować

Film dokumentalny „Druga szansa” („Eternal you”) podejmuje niezwykle trudny, a także kontrowersyjny temat dotyczący możliwości komunikowania się z awatarami nieżyjących osób oraz jej wpływu na nas. Czy algorytmiczna nieśmiertelność jest czymś dobrym? Czy komunikowanie się z awatarem zmarłego jest dla nas bezpieczne? Jakie mogą być konsekwencje dostępności takiej możliwości? Na te i na inne pytania postaramy się znaleźć odpowiedź w trakcie debaty po filmie podczas festiwalu Millennium Docs Against Gravity, którą, już tradycyjnie, przygotował Uniwersytet WSB Merito Gdynia, sponsor festiwalu.
Łukasz Murawski

Łukasz Murawski

doradca, wykładowca, autor, ekspert Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku i Gdyni

Podobał Ci się ten tekst? Chcesz być na bieżąco z tym, co publikuję?
Zapisz się do newslettera lub dołącz do mnie na LinkedIn

Łukasz Murawski

Łukasz Murawski

doradca, wykładowca, autor, ekspert Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku i Gdyni

Podobał Ci się ten tekst? Chcesz być na bieżąco z tym, co publikuję?
Zapisz się do newslettera lub dołącz do mnie na LinkedIn

Ostatnie wpisy

Cześć, nazywam się Łukasz Murawski i na co dzień pomagam firmom odróżnić się od konkurencji. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zapiszesz się do newslettera, dzięki któremu będę mógł informować Cię o nowych wpisach na blogu, wywiadach, filmach oraz dzielić się z Tobą wiedzą.

Najnowsze

Film dokumentalny „Druga szansa” („Eternal you”) podejmuje niezwykle trudny, a także kontrowersyjny temat dotyczący możliwości komunikowania się z awatarami nieżyjących osób oraz jej wpływu na nas. Czy algorytmiczna nieśmiertelność jest czymś dobrym? Czy komunikowanie się z awatarem zmarłego jest dla nas bezpieczne? Jakie mogą być konsekwencje dostępności takiej możliwości? Na te i na inne pytania postaramy się znaleźć odpowiedź w trakcie debaty po filmie podczas festiwalu Millennium Docs Against Gravity, którą, już tradycyjnie, przygotował Uniwersytet WSB Merito Gdynia, sponsor festiwalu.
Trochę na siłę można uznać, że kampanie marketingowe z okazji Prima Aprilis (PA) to działanie Real Time Marketingowe (RTM). Dlaczego na siłę? A to dlatego, że Prima Aprilis jest od średniowiecza obchodzony każdego roku w ten sam dzień, czyli 1 kwietnia.
Scroll to Top