[wywiad] Al Ries: Wygrywasz w umyśle klienta, a nie na rynku

„W co wierzy większość potencjalnych klientów? Uważa, że lepszy produkt wygrywa na rynku. Dlatego najlepszą pozycją jest według nich bycie liderem określonej kategorii. Gdy marka zajmująca drugie miejsce ogłasza, że jest lepsza od lidera, potencjalny klient nie wierzy w to przesłanie” 

– o pozycjonowaniu, rewolucyjnych zmianach w marketingu i koncepcji 4M rozmawiamy z Alem Riesem, pionierem pozycjonowania, autorem i współautorem 11 światowych bestsellerów o marketingu oraz budowaniu świadomości marki.

Al Ries

W 2016 r. został wprowadzony do Marketing Hall of Fame w Nowym Jorku. Magazyn „PR Week” okrzyknął go jednym ze 100 najbardziej wpływowych ludzi PR w XX w. Znany jako Pioneer of Positioning. Autor (lub współautor) 11 książek, które sprzedały się w nakładzie ponad 3,5 mln egzemplarzy na całym świecie. Zyskał sławę w 1972 r., kiedy jego cykl trzech artykułów na temat koncepcji zwanej pozycjonowaniem ukazał się w czasopiśmie „Advertising Age”. Idea pozycjonowania podbiła świat reklamy w latach 70. i 80. XX w. i została uznana przez „Ad Age” za jeden z 75 najważniejszych pomysłów reklamowych ostatnich 75 lat. Jej autor swoją pierwszą agencję – Ries Cappiello Colwell – założył w 1963 r. w Nowym Jorku. Obecnie agencja nazywa się Ries i jest globalną firmą konsultingową z biurami w Atlancie i Szanghaju oraz oddziałami na całym świecie. Od 1994 r. Al Ries prowadzi ją wspólnie z córką Laurą. Urodził się w 1927 r., ale nie jest na emeryturze. Nadal doradza oraz pisze artykuły i książki na temat marketingu.

Al, jakie jest pozycjonowanie firmy Ries?

Al Ries: To my stworzyliśmy ideę pozycjonowania, która teraz jest znana wielu ludziom zajmującym się marketingiem. Wymyśliliśmy ją i zakorzeniliśmy to słowo w umyśle klientów, aby ułatwić sobie konkurowanie z innymi agencjami reklamowymi, które eksponowały aspekt „kreatywności” reklam. My chcieliśmy być inni. Zamiast koncentrować się na kreatywności, skupiliśmy się na umysłach konsumentów. A jak wchodzisz do umysłów konsumentów? Próbujesz zakodować w nich słowo, które definiuje Twoją firmę. Przywództwo nie jest specjalnie kreatywne, ale jest bardzo skuteczne. Na przykład na rynku amerykańskim każda marka zajmująca pozycję lidera może utrzymać ją przez dziesięciolecia.

Gatorade jest czołowym napojem sportowym od 55 lat. Birds Eye jest czołową marką mrożonych warzyw od 91 lat. Kleenex jest czołową marką chusteczek higienicznych od 94 lat. Campbell’s jest czołową zupą w puszkach od 124 lat. Lipton jest czołową herbatą od 130 lat. Coca-Cola jest czołową marką coli od 134 lat. Heinz jest czołowym keczupem od 134 lat.

Wywiad dostępny na stronie magazynu Marketer+
Przeczytaj wszystkie moje wywiady na stronie https://marketerplus.pl/autor/lukasz-murawski/

Udostępnij

Tagi:

Może Cię też zainteresować

Picture of Łukasz Murawski

Łukasz Murawski

doradca, wykładowca, autor, ekspert Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku i Gdyni

Podobał Ci się ten tekst? Chcesz być na bieżąco z tym, co publikuję?
Zapisz się do newslettera lub dołącz do mnie na LinkedIn

Picture of Łukasz Murawski

Łukasz Murawski

doradca, wykładowca, autor, ekspert Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku i Gdyni

Podobał Ci się ten tekst? Chcesz być na bieżąco z tym, co publikuję?
Zapisz się do newslettera lub dołącz do mnie na LinkedIn

Ostatnie wpisy

Cześć, nazywam się Łukasz Murawski i na co dzień pomagam firmom odróżnić się od konkurencji. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zapiszesz się do newslettera, dzięki któremu będę mógł informować Cię o nowych wpisach na blogu, wywiadach, filmach oraz dzielić się z Tobą wiedzą.

Scroll to Top

Umów się na spotkanie